söndag 29 mars 2020

Klipper tygrester och syr, uppgradering

 Små restbitar av trikå kan man klippa och sy till något verkligen brukbart
 Trosor
Personliga sådana. Mönster från LG sömnad, LG-trosan. Blandade resårer, bland annat från Bibbis textil.
UPPGRADERING
Man klarar sig fint med en hushållsmaskin, nålen är viktig, det skall vara en  kulnål, alltså en för stretch, trikå, annars blir det fula hål i tyget. Pressarfotstrycket brukar jag sänka till strax under 4.
Jag har sytt dessa på min gamla Husqvarna prisma 990, man behöver en smal zig-zag, 1,5-1,5-2 och trestegs-zig-zag.
Bibbis textil har fin instruktion om sömnad av resår på trosor mm, och Christinas sytips är fantastiska, hon har filmer på det mesta. Jag kanske kan göra något litet inlägg, men jag är absolut ingen expert. Man kan använda befintliga trosor som mönster, men  Strömsö har gratismönster st 36-38, och det finns lite gratismönster på nätet. På mönster från LG-sömnad finns uppgifter om resårens längd i både midja och ben. Det skall ju bara hålla, inte strama! Man kan använda en vanlig resår, sy fast på avigsidan med zig-zag och vänd in mot avigsidan, sy med trestegszig-zag.
Jag har ett mönster från Stil som har tre mönsterdelar, fyra tygbitar, och så LG-trosan som har tre mönsterdelar och tre tygbitar. Den ena delen är då längre, men det går ju att dela på mönstret.
Fördelen med LG-trosan i detta fall är att den blir väldigt lättsydd med en söm i grenen plus en trestegszig-zag-söm som håller fast grenfodret, alltså en slät söm. Första paret, paren, blir lite försöktsobjekt, innan man hittar passform och teknik. Det är underbart att plocka fram sina personliga trosor när man har fått till dem! Det finns massor att leta på nätet.
Gratismönster  Makebra
90 personer med konstaterad smitta torsdag kväll, och snön vräker ner.

2 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Hej! Brukar regelbundet kika in här men dålig på att kommentera. Nu blev jag ju riktigt nyfiken när du sytt trosor. Jag som har en massa trikåbitar tänker att jag skall testa göra såna. Nu vill jag gärna veta hur du sytt gummibandet i benöppningen? Har du sytt med vanlig symaskin eller overlock? Tänker att det måste gå att töja därav frågar jag dig så slipper jag att testa själv ha,ha. Tack om du vill svara.

AnJa sa...

Sitter hellre och tittar på vackra trosor än lyssnar på dagens presskonferens som jag tyvärr har på i öronen. Hur ska detta sluta?