tisdag 9 juni 2020

Tomater, tomater, tomater

Den ena dottern berättade att det finns gödning som förgiftar tomaterna och ger dem missbildade blad mm. Lena Israelesson har skrivit om detta och även hos hemvävt.net finns mera att läsa. Dessutom finns det Ekologisk gödning som är misstänkt. Huvvaligen, man blir ju rent brydd, och upprörd.
Hos Sneckenströms finns det bra saker för Tomater:
Grottmans Batguano och Epsomsalt.
Själv använder jag Bokashi både i jordblandning och som flytande näring, och i dem gamla jorden har jag också egen hönsgödsel som jag vänder ner på hösten.
Jag byter inte ut jorden utan förnyar den på så vis.
Gräsklipp är super att lägga ovanpå jorden, nässelvatten och vallörten kan användas på samma vis.
När man har kämpat och dragit upp sina tomatplantor, eller köpt, så vill man ju ge dem det bästa.


Tomaten Venus är mycket snabb och god, passar fint att ha i fönstren för tidiga tomater att festa på.

1 kommentar:

AnJa sa...

Läste åxå om det. Som tur är har jag kvar flytande sedan i fjol. Gräset växer snabbt och är bra att använda. Bokashi har aldrig blivit av. Men såååå avis på dina röda tomater!