tisdag 18 augusti 2020

Det sista av dotras gardintyg och en klimatsmartpåse med frukt och grönt, premiärsytt

 Solrostyget blev gardiner till dotra för ett antal år sedan, och en matchande kudde til blev det också. En snutt har legat på berå, och nu när fler vill ha tygpåsar att handla och bära i, så blev det en större shoppingpåse med blårutigt tyg så att det räckte, och det allra sista blev en mindre påse för skor eller annat smått, jag skulle väl ha garn i den säkert.... Den är sydd på den nya symaskinen JUKI DX7, som än så länge är snäll och fin!
En liten ficka av de sista bitarna, och även fodret har solrosor.
Mannen hade hittat en utmärkt påse med frukt och grönt, bland annat en hel massa nektariner som var bleka men friska, och två askar med importerade hallon, där hälften fick rensas bort. Jag tvättade nektarinerna i vattenbad, men utan diskmedel, och skar dem i bitar. De hamnade i en kastrull med hallonen, jag procentade också med nyplockade vinbär och lite hallon. Tillsatte socker och kokade 15 minuter, tillsatte lite pektin, och öste upp på burkar. En miljö- och klimatsylt! Tjoho! Jag vänder alltid burkarna upp och ner jag när har skruvat på locket på nykokt sylt, då håller den sig fint. Det blir ett klick när man öppnar den sen!

Inga kommentarer: