lördag 15 augusti 2020

Tada, man skall inte ändra på vinnande koncept

 Tada! Fem takstolar i egen tillverkning! Containern i blått med patina skall få ett tak och kanske en liten panel! Hopsatta i köket hos Grannen.
 Blogger har bytt gränssnitt, och det är skit. Det går inte att skriva och inte lägga in bilder, så jag har återtagit det gamla, så länge det fungerar. Jag är inte så förtjust i att ändra det som fungerar bra, det tar bara en massa tid i onödan. Tomaterna mognar på i sakta mak, här är en dvärgtomat i rosa med struktur i skalet, den får stora tomater men väger inte så högt. Den stora gula heter Sertse Ashabada och det är ett härligt namn att säga, man blir glad av det! Man skulle kunna ha det som kraftuttryck! Annars är tomatplantorna hur stora som helst och jag klipper hejvilt och gör jordfabriker av Bokashi och grön klipp, och så lite hönsbajs. Det känns som om det är klokare att förbereda nästa år än att så nytt, det blev en kort säsong på något vis. Det som finns får växa och frodas, men inga nya grödor planeras eller sås nu.
 Rosenbönan är helt vild uppefter väggen, här kan man ta reda på bönskidorna innan de blir för stora, och koka som skärbönor. Gott! Om man hittar stora skidor med frön så torkar man dessa och sår dem till våren.
 Blomstertobaken doftar fantastiskt! Särskilt på kvällen!
 Rotsellerins blad och stjälkar använder jag i örtsalt och grönsaksröror. De får vatten och lite gödning så hoppas jag att de blir stora och fina. Sådda i februari och de är så emliga i början, nu är de som krigare..... Bakom står bondbönor med röda blommor, men de är på undantag och det var en dålig placering, får skriva upp det i min lilla bok!

 Zucchinin har växt mycket bättre än i fjol och mycket grönsaksröra blir det för frysen, men den är också god att tärna och steka i pytt i panna t.ex.
Vallmofröna från ifjol har grott fint där jag har spridit ut dem, vallmo är så fina tycker jag. Ogräset har haft en UUUnderbar sommar, och växer hejdlöst, överallt.

1 kommentar:

AnJa sa...

Skönt att höra att andra har haft besvär med ogräs! Vissa saker har gått bra här, andra mindre bra. Vi har fått fantastiska rödbetor i år, Det är vi inte bortskämda med.