söndag 8 november 2020

Det finns ju att köpa, koka egna inlagda rödbetor

Hos Christinas Sytips kan man se mycket bra, och jag gillar ju att göra själv. Av en bit överbliven träskiva skall jag göra mig en liten strykbräda för små projekt. Jag hade tovat en platta som ligger och vill bli något. Den fick bli stoppning.  Häftade långsidorna med häftpistol. Täckte härligheten med en gammal tröja som är slut men har hela partier, tog tyget dubbelt. 
Vek in kanterna, sträckte, häftade, sparade hörnen.
Drog upp det inre lagret och klippte bort en flik, det blir för tjockt annars. Drog ner så att det blev ganska platt och häftade. klippte till en bit filt och limmade med trälim.
Klart! När den har torkat kan man vända på den, Tack för det, Christinas sytips!

Jo, att göra själv, det får man höra både nu och då att det finns att köpa. Våra inlagda rödbetor tog slut. Jag älskar inlagda rödbetor, det är SÅ gott! Man blir himla bortskämd när man är van hemlagat, och tror att allt smakar så, när man KÖPER också.

Men rackarns så SUR jag blev. Till kalvsyltan var det godare med hemkokt chutney än de köpta rödbetorna, och vi provade två olika sorter. De var för hårda, hade trist färg, och ingen smak!

Nu har jag ägnat söndagen åt att koka nya, en del av egen odling och så köpte vi några. De är mycket svårare att skala än de hemodlade, till att börja med. Men smaken blir nog bra ändå. Man behöver förutom receptet en del tid, stor kastrull, bra trasa att torka med för halva köket blir rödprickigt, glasburkar, för det återanvänder ni väl, hoppas jag. När jag köper saker brukar jag kolla om det är bra burkar så kan man använda dem igen. Perfekt ÅTERBRUK.

Jag använder Mammas recept, det är bäst och jag provar inga andra för detta är TOPPKLASS. Håller i evighet, fast de brukar bli uppätna fort....receptet är för 6 liter rödbetor, men det går ju att halvera. 

MATKULTUR: Mammas Rödbetor

6 liter skrubbade rödbetor, spara toppen och lämna lite av blasten så blöder de mindre, behåller färgen bättre, häll på vatten så att det täcker. Skrubba är viktigt, för lagen kokas av kokspadet. Man vill inte ha knastriga rödbetor!

Tillsätt 1,5 tsk salt. Kokas mjuka, tar ca en halvtimme, men det beror på storleken förstås.

Skala rödbetorna varma. Skalet kan liksom skrapas av, inte skäras. Det är grisigt, smaka en rödbeta med eller utan smör, det brukar jag alltid göra, gott! Lägg dem i en ren kastrull, ta 11 dl av kokspadet, 8 dl socker och 1,5 dl ättiksyra.. Koka upp lagen och rödbetor. Skiva dem och lägg i burkar, eller lägg in små direkt på burk, och häll lagen varm över eftersom, så är   hållbarheten hög och  rödbetorna lättare att fånga. Skruva på lock och vänta någon dag innan ni börja avnjuta dem, till kalvsylta, pytt i panna, pölsa, eller rakt av på tunnbröd.

 Detta med recept är häftigt, mamma använda alltid detta, och hon har säkert fått det av mormor. Tänk, mormor, och andra kvinnor i en annan tid, de hade fullt upp med hårt arbete, stora barnaskara och de hade ändå tid och ork att hjälpa andra. Som mormor, och min mamma. De verkade också oftast nöjda med sin tillvaro! Jag är lyckligt lottad som har så mycket fint bakom mig. 



 

1 kommentar:

AnJa sa...

Det receptet ska jag spara! Tack för det. Vi har kvar 3 burkar av egna rödbetor men det lär inte räcka till nästa höst.