lördag 28 november 2020

Städa frysen, väcka frusen surdeg


 Jag har städat och avfrostat en av frysarna. Oj, så många fynd! Grönsaker i all oändlighet och former, en mängd med bär, en del är nu god sylt, mums, och en liten burk med surdeg, fryst i kuber.

Tjoho, den skall jag väcka till liv. (Om det går)

Jag hällde en liten skvätt vatten på surdegskuberna, och de har fått stå till sig i köket. Nu har jag rört i härligheten, och den är fin och bubblig, doftar lite syrligt, som surdegsbröd eller mild filmjölk, och nu har den fått lite mera vatten och mjöl av dinkel och lite vete. Nu får den bo i en rejäl glasburk, och så kanske det blir brödbak så småningom.

Ett hjärta kan ju inte vara fel så här i adventstider!

1 kommentar:

AnJa sa...

En sådan hjärtform har jag med efter farmor. De är jättefina! Surdeg har vi aldrig kommit till ännu fast vi har funderat många gånger. Hoppas du lyckas liva upp den!