måndag 19 juli 2021

Återbruk och handvävt linnetyg, syr morgon- badrock

Min ärvda morgonrock/badrock är lite liten och det är skönt att svepa in sig i något rejält. Någon hade packat ett köpt Traderafynd i en röd- och vitrutig gardin som jag har sparat, det är tjockt och mjukt tyg i bomull. Sprättade och lade ut ett ändrat mönster från när barnen var små. Det räckte bara till 158 cl och hade inte nog med plats för D-vitaminerna runt höftpartiet så jag har gjort om det en del. Tyget räckte inte så jag letade fram linnetyget som jag vävde i den trassliga varpen som gick av hela tiden på ena sidan. Det fick bli bakstycke med söm i mitten. Fickorna är också i lin, likaså bandkanten fram, och skärpet. Mycket tyg blev det att hålla reda på! Ärmarna klippte jag så att fållen behölls, mindre att sy.
Lite agasamt att sätta saxen i handvävt tyg, men så roligt att använda det till något! Nu skall jag fortsätta!
 

1 kommentar:

Cecilia sa...

Det blir en fin morgonrock!