onsdag 3 november 2021

Spara, Snåla eller Slösa

Som jag saknar fåren! Meeeen, sade mannens C, som har kontakter, jag kan ordna några får. Han vet att jag saknar dem. Men det är ju inte vilka får som helst jag saknar, det är ju våra. Och till allt man gör behöver man saker. Till får behöver man en hel del saker, och allt det, i princip, är i förskingring, och alltså inte hos oss. Jag kan nog framstå som snål....... Jag spar presentpapper, och silkepapper, och kartonger, kuvert, allt som går att återanvända. Mitt senaste spartips kommer här! Oliver, det är en del av mitt liv de se! Oliverna ligger i spad, med sälta och god smak. Kolla noga på innehållsförteckningen, vi köper oliver utan konstigheter, så spadet fungerar som smakförstärkare, i sallad, i sås, i grytor! Inget förfars! Burkarna spar jag till Heimkoke-SYLT eller liknande. Ena dottern fick "Sparboken: En konkret guide till ekonomisk oberoende" i present. Jag fick låna den, och det var lite tanken från början. Det är en bok fylld av spartips, att ta till sig, eller inte, skriven med bravur, av en känd ekonomi/spar-bloggerska: Fru Efficient Badass. Jag har läst den, en somrig dag, ute i trädgården med parasoll i bordet, som är gammalt och har gjutjärnsstomme, och nytt virke i skivan, som består av ribbor.  Ja, för återbruka det är både bra för klimat och plånbok, och då är det  bra för många. Allt som är tillverkat och går att använda fler gånger än en, är på plus. Minsta plastpåse kan gå att använda som fyllning när man skickar paket med saker som man sålt, till exempel. De flesta plastpåsar i huset används flera gånger, de sköljs och torkas, sista anhalten är återvinningen. Strumpskaften återbrukas, ullgarn har vi från egna får, och en del har jag spunnit själv. Potatis och grönt odlas så vi köper inte mycket. Mest mejeriprodukter och fett, det är vi värdelösa på att få till själva....  Vi uppskattar Bönder med kor och grisar mycket. Utan smör får vi inget närproducerat fett, förutom talg och fläskflott. Stek fläsksvålen och ta vara på fettet, om du använder fläsk. En bra gris har fett som smälter när man steker fläsket, så ser man kvalitet. Det är sedan gammalt, vi hade grisar hemma och fläskflott var mycket gångbart till stekning och bakning. Det blir ju "på köpet". Bra spartips! Men, jag snålar inte jämt. Det är inte det som är vitsen. Snålheten kan bedra visheten! Och om man har en slant till övers, så kan man köpa sig en lättskött flock av FÅR!
 
Det är här Slösa kommer in. Jag har köpt mig en flock, av vackra olikfärgade får, målade av Birgitta Mångsén. Det är helt enkelt UNDEBART!

1 kommentar:

Cecilia sa...

Vilket fint och inspirerande inlägg! Och vilken underbar tävla!
Också ett sätt att demonstrera att sparsamt och klokt kan innehålla unika, vackra saker. Istället för månproducerade IKEAtavlor.