tisdag 7 december 2021

Jag gjorde mig en varp i ull!

Det är mycket garndamms-ludd här, det är stickningar åt alla håll, färdiga och ofärdiga, och en hel del nystan som man vill göra något av. Ull är skönt när det är kallt. I dyr-elens tider är det bra att ha en filt att vira in sig i, och annars också. Jag letade reda på tvåtrådigt ullgarn från gömmorna och valde ut några, och gjorde i ordning för varpning hos Grannen. När det är kallt eldar vi där, och då är det mysigt att vara på plats och göra något skapande! 5,5 meter är varpen och skall bli en filt, med söm på mitten. Det räckte inte så långt, jag fick ta mera garn, och nu är det 220 trådar. Det var riktigt roligt att varpa och tog bra på resterna!
Bordsvarpan är snäll och smidig, går bra att flytta själv. Står fint på en kista med--------- GARN!
Beställning av julklapp: de skall bo i Härjedalen. Gröna och blå toner passar bra i landskapet.

Nu får jag sätta sprutt!
 

3 kommentarer:

Elisabet sa...

Kul att se! Spännande att se den färdiga filten också.

fale artut sa...

Tack! Ja, det är spännande att prova inslag, och att se den pådragen.

Cecilia sa...

Att varpa är spännande! Jag gillar alla moment med vävning utom just vävningen...eller det kanske skulle vara annorlunda nu, många saker ändrar sig ju över tid och det var nog 30 sedan jag sist satt i en vävstol. Hjälpte mamma med uppsättningar dock tills hon var närmare 90.