söndag 23 oktober 2022

Varpar och väver, och varför blir det inga rönnbär?


 I den lilla vävstolen sitter det en ullvarp, det skall bli en sjal i tuskaft, eller filt om man syr ihop den. Inslaget är ögelmohair. När den är slut skall den ersättas med en varp i bomull 8/2, 352 trådar. 11 grader varmt var det i rummet hos Grannen, men man håller sig varm när man varpar. Dessutom kom det en gäst som bjöd på kaffe med dopp! Garnet är köpt som parti från en flyttstädning, inte färger jag skulle ha valt om jag köpt in det själv, men jag använder det som finns, det är spännande att se hur det blir!!!!

Ja, om man tittar på bilden med sidensvansarna högst upp på bloggen, så kan jag lägga till detta:
Inte en enda sidensvans har vi haft här. Inte ett enda rönnbär har vi haft på alla rönnarna i området. Jag har aldrig sett något liknande, och jag som tycker att sidensvansar är bland det vackraste man kan se.
Jag har aldrig sett så hungriga småfåglar heller, en stenhård talgboll räcker en halv dag till nötväcka, blåmesar och talgoxar. Det är ändå ganska tidigt på säsongen för fågelmatning, och vi har inte haft så kallt. Igår kväll såg vi på norrskenet under kvällspromenaden, i ena änden fanns också Karlavagnen. Nu har det snöat.
Minus 5 grader i går kväll. Man får plocka fram ullmössa och ullvantar!

1 kommentar:

Anja sa...

Samma sak häruppe! Inte ett enda rönnbär och inte en enda sidensvans! Håller med, det är fantastiskt vackra fåglar. Här har ingen snö synts till ännu och inget norrsken under de tider jag är vaken... Men ser på facebook att det varit då och då. Den där varpen har fina färger! Ska bli spännande att se hur det blir!