söndag 19 februari 2023

På stickorna, Ankers tröja

Jag har botaniserat i gömmorna och testat olika varianter på garn så att grovleken skall passa att sticka en Ankers tröja, från Petite Knits. Lat är jag också..... Jag har fortsatt med sticka 40 cm fast jag har gjort alla ökningarna och tagit av ärmarnas maskor på tråd......... Det blir trångt och mycket att hålla i, jag klämde dit en klädnypa för att inte riskera något.

Det blå-lila är två trådar av ett garn från Storbritannien i silke och ull. Man blir vackert blå om händerna men det skall inte vara giftigt.... Det grön-blå är handfärgad alpacka, och det skall få sällskap under den nedre blålila av röd-brun-gul alpacka. Inga smala ränder, breda ränder med vårlängtan i. Detta är en trevlig stickning, passar fint till skidskytte! Skålen är handgjord, lokalt hantverk, och passar bra att ha nystan i!
 

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Skirt grönt och blått, som på våren, precis! Björklöv och ljusblå himmel!

fale artut sa...

Ja, det var vad jag såg också.

Anja sa...

Absolut vårfärger! Blir finfint!