fredag 27 februari 2015

Mera Pirater åt Folket, och Lergrytebröd

 Det är roligt med fridsamma Pirater, som barnbarnet L. På snökojan skall det givetvis vara en piratflagga, förutom den Svenska, som är SÅ STOLT i dessa VM-tider!! Ljuslyktorna är inbyggda, en på utsidan,
 och två på insidan.
 Flaggan har jag knåpat ihop "på en kafferast". Det är en gamma gympapåse i starkt material och lite småbitar av lakansväv. Flaggan är häftad på en träpinne från lagret.
 Lergrytor ät trevliga! På second hand hittade vi en helt oanvänd lergryta med slät insida, en kompis till den gamla som vi lagar mat i. Jag blev bara så sugen på att baka i den, det har jag aldrig gjort. Vatten, olja, jäst, lite tranbär, mjöl och lite sånt som jag kände för blev en deg som fick jäsa en timme. Så knådade jag en tjock limpa och lade i den blötlagda, avtorkade, på insidan inoljade grytan.
 In i den kalla ugnen, som sattes på 200 grader. Togs ut efter 2 timmar, och då såg det ut så här!
Tada! Det var nog bland det godaste bröd jag har ätit, och nu står det en ny laddning i ugnen!

Inga kommentarer: