söndag 12 augusti 2018

Mest bara grönsaker

 Ett märkligt skördeår. En del plantor har fått gå till jordfabrik och blandats med Bokashi. Man får välja vad man vill vattna. Zucchini är en törstig med givande grönsak, går bra att torka och frysa. Den vattnar jag. Paprikan har fått lite snålt, jag tycker att de flesta ger dåligt efter augusti. Två stora paprikor på en buske, sedan blev det inte ens en knopp. Den är borta. Smakar mest köpepaprika, heter Tiger. Sweet nardello ger långa, smala paprikor, som blir röda. Den ger länge och den får vara kvar. Plockar de flesta gröna, skär i bitar och fryser. Lite olika chili, några är kvar, Fish pepper som har olikfärgade frukter även om de blir röda till slut. Kan skördas i olika stadier och har brokigt bladverk. Små paprikor i gult, blir röda men jag skördar hellre mera och gult, Klari Baby Cheese heter de. Vaxbönor och Borlottobönor, kräver i princip växthus här. Är lite tveksam då man kan ha bondbönor ute över en lång period av skörd. Har man lite vatten så funderar man vad som ger mest för varje droppe.
 Tomaterna växer bra, de får bokashi i vattnet och nu har vi klippt gräsmattan en gång och det spar vatten och ger näring. Katja är en vacker och god tomat från Runåbergs fröer, den blir vackert rosaröd och ser ut som en spritsad maräng från undersidan. Trivs även ute i tomatlådan som har lite skydd.
 Och när man har skördat och diskat får man ta sig en stickning att varva med........
 Tomatfest! Större tomater ger mera i vikt per planta än små. Tomaten Venus ger länge och är en bra gul kruktomat tycker jag. Den är bra i fönster och tar liten plats. Kommer tillbaka om man ger näring ibland. Den riktigt orangea tomaten heter Oranze, ger mycket och är stor och god. Den har ett lite kornigt fruktkött, god. Men inte godast. Givmild är den, stark, jag har två stammar på varje planta. Ger länge.
 En bortbyting! Vet inte vad det är för en rackare. Lite persiko-aktigt skal, nästan obefintligt med frön, saftig, mörk, väldigt mycket grönt grejs vid fästet, mycket annorlunda och mycket god. Men på mina fröpåsar finns inget som den så jag vet inte vad det är. Någon annan som vet?
Som jag har längtat! Efter nypotatis! Två stånd tog vi upp, med lite fult på blasten. De får man ta upp! Mycket skorv efter torkan, men så goda! Nypotatis och smör till middag, kan inte bli bättre. fanns även sill och lax men det tillförde inget. Majrovorna har fått lite vatten vid sådd och fiberduk på. De växer som attan och är mycket goda råa, kan även kokas i grytor och fräsas med andra grönsaker och potatis och hamna i en frittata! jag plockar de största eftersom och gallrar dem ytterst lite. De kan stå länge i landet. Jag hade tänkt så i juli för höstskörd men det blev inget pga torkan.
Bättre att försöka få så mycket det går av det som finns. Löken är skördad och ligger på tork, den är god men blev inte mycket, vitlöken blev kanske 20 av 120 stycken. Små är de också. Kålplantorna är mest hönsmat, de blir höga och beska, blommar och har sig. Spetskålen ser lovande ut nu.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Intressant läsning! Mina kruktomater och ampeltomater är tusen gånger godare än köpta men inte så smakrika som jag hoppats...ska så Venus nästa år, tack för tipset. Och Majrova!