torsdag 16 augusti 2018

Sommar 2018, värme, torka, vatten och dålig fjädring

Man kan investera sig ur krisen! Det har jag hört från regeringshåll. Den här är smidig och det finns hur många redskap som hest till den, att fli bort snön med, putsa mark, jordfräs. Lite dragigt på vintern men man får väl klä på sig! Den går bara 15 kilometer i timmen så det skall nog gå bra. Nu är den inte vår, det är mannens C som har investerat. Det är bra på sikt, och blir mindre foderspill nu när det är ont om foder. Här kan man komma in i ladugården med foder och även gödsla ut. med två olika skopor, Han har tänkt på allt. Han fick en väldig brådska härifrån när jag kom på allt bra jag skulle kunna ha den till. perfekt att köra plantor och upptagna grödor med också……

Regnvatten i hinkar och så tvättar man sig på bron, det är som i sommarstugan!
Nu har vi vidtagit drastiska åtgärder.
Vi investerar oss ur krisen! Men ingen Avant som ovan. Vi borrar efter vatten!
 Vi har begärt in en del offerter på borrning av brunn. Man kan inte ha det så här, snart är det kallt och då vill man inte hålla på så här.
Ledningskollen är superbra, man får ut sin förfrågan till alla berörda och får utsättning och kartor så att man vet var det finns ledningar av olika slag. Utsättning är när de målar streck där ledningarna finns, det är gjort idag.
 Elektriker, rörmokare, grävmaskinist är kontaktade, och till veckan skall det ske.
Man blir lite hjärntrött av värmen, torkan, bristen på vatten och allt som följer med det.
Då kan det bli lite lustigt när man säger fel saker, eller har svårt att läsa vad det står.
Vi har en höna som ruggar och ser helt skabbig ut, så där så man nästan skäms och tror att djurskyddet skall komma. På ryggen var hon helt bar.
Nu har det börja komma lite smått så jag berättade det för mannen, som också tyckte att hon
 hade haft dålig fjädring.
Mycket fyndigt!
Så skulle vi läsa tidningen...
KOMMUNANTIKVARIE
Ja, om man är pigg i hjärnan och tänker lite klart så går det bara fint. 
Annars kan det bli lite hur som helst.

4 kommentarer:

KataM sa...

Dålig fjädring - det är ju underbart! :-)

På tal om att läsa fel, så gladde jag mig nästan ett helt dygn åt rubriken om en ny vallåt. Jag tycker om folkmusik och gillade tanken på att någon skapar nya vallåtar idag, när fäbodlivet inte direkt frodas. Sedan insåg jag att det kanske kunde ha något med det kommande valet att göra. ;-)

fale artut sa...

Din variant var ju bra mycket roligare!

AnJa sa...

Haha, väldigt fyndigt!

AnJa sa...

Och jag förstår att Mannens C fick bråttom iväg :-)! Det är som med Gubbens bror. Råkar man nämna att vi ska igång med veden syns han inte till här på hela helgerna. Annars kommer han titt och tätt.