tisdag 29 januari 2019

Chili Fish Pepper

 I fjol var det inte lätt med chiliodlingen. Av sorten Fish Pepper blev det bara en. En del av plantorna blev uppätna av något  styggt. Hot Lemon fick på senhösten gröna löss. De två som var kvar fick komma in, det är en Early Jalapeno och den ensamma Fish Pepper. De har fått några timmars extra ljus under vintern och snart skal de få komma till ett ljust fönster.
Fish Pepper har ett brokigt bladverk  och brokiga frukter. Den är lagom stark och vacker, från vitt, till vit och grön randig, grön och till slut röd, och allt där emellan. Äts i alla stadier.
Jag har sparat en del frön från egna planta. I frysen ligger det några frukter i glasburk som används till allt möjligt. Om någon är intresserad kan jag skicka några frön mot portokostnad.
Det är en gammal sort, 1800-talet, kommer från  Maryland, USA och passar till mycket annat naturligtvis men används ofta till skaldjur och fisk. Denna bild är lånad.
Den är i mina ögon mycket tilltalande, särskilt när den har överlevt vintern.

3 kommentarer:

KataM sa...

Så fint med de brokiga bladen, det har jag aldrig sett på chili eller paprika förr. Chili är inte riktigt min grej, gillar inte het mat, annars hade jag gärna bett om några frön.

AnJa sa...

Fina plantor! Tyvärr äter vi heller aldrig chili annat än som köpeskrydda i vissa grytor. Hade annars varit spännande.

Cecilia sa...

Härligt med övervintrade plantor. Jag har några små experiment i den vägen.
Trevligt att dela frö med varandra men inte heller jag odlar chili.