onsdag 27 mars 2019

Skafferi och Återbruk

 I det blivande kökets ena hörn blir det ett skafferi hos "Grannens". I det rivna huset fanns ett skafferi i köket, och ett tvättrum med fönster. Fönstret och dörren till tvättrummet hamnar i den nya skafferiet. Jag trodde att det var ett skafferi men nu när jag fick tänka efter så var det ju ett tvättrum. I huset fanns inget avlopp och inget vatten indraget. Tomma trådrullar av trä fanns uppsatta i  tvättrummet, med linor mellan, för upphängning av olika saker. Ena väggen bestod av mur och då fick man lite gratis värme av den vid eldning i den fina Husqvarna 127.  Den hade tyvärr rostat sönder men plattorna är kvar, och ett roster/galler i eldstaden. Fönstret hamnar på samma höjd som fönstret mot älven. Väggarna kläs med pärlspont. Mått ca 80 * 140 cm. Skall målas i samma färg som väggarna.

I hallen var det blått, som fönstret, allt var blått, lister, väggar, foder, dörrar. Masoniten på väggarna buktade utåt av fukt, men en del lister och foder är sparade. Fönstret behöver lite nytt kitt och jag brukar använda en kniv som fanns i detta hus, ett arv från den förre ägaren. Eftersom jag har har känt av lite hosta så tänkte jag ta en slurk hostmedicin som fungerar bra på mig, men det gäller ju att FÅ UPP DEN!?
Det behöver ju inte kapslas in som om det gällde rikets säkerhet!
😠
eller
DUBBELMORR!

Den fina pallen i inlägget nedan följde med huset och används ofta., tack för era fina kommentarer.
Man kan sätta spolmaskinen på den, garnvindan likaså, vattenbunken med såpa och sina små tassar.
Brukbar, som potatis!
Saker som är bra till mycket, det är det man skall sats på!
Håller i 100 år till.
Nu skall jag torka ur den nyss avfrostade frysen, då drar den mindre ström och man ser vad man har.
Vi har fortfarande en hel del grönsaker kvar. Fantastiskt!

3 kommentarer:

KataM sa...

Det där skafferiet kommer att bli fantastiskt! Får erkänna att jag blir lite avundsjuk. I mitt 70-talshus är "skafferiet" de båda överskåpen till kyl och frys och dit når inte lilla korta jag utan en pall. Så jag använder några av de vanliga köksskåpen i stället. Det går ju det också, men inte är det samma sak, inte.

Cecilia sa...

Oj, så fi t det blir!!
Det är så trist att skafferiet rationaliserats bort i så många hus. De och jordkällare. Jag skulle så gärna ha bådadera...
Hoppas du fick upp flaskan och att hostan släpper!

AnJa sa...

Det där blir Falefint det! Krya med hostan!