söndag 5 januari 2020

Johan Rockström, klimatet och Världens Tuppar

Nu när det är ett nytt år kan man fylla det med bra saker och kloka tankar, egna iakttagelser är säkra och lätta att tro. Om man inte kan lita på sig själv, vem skall man då lita på?
Idag har jag letat lite på odling av Aubergin. I fjol satte jag några,och de blommade, men inga frukter blev det, däremot en herrans massa löss! Den ena plantan åkte ut ur växthuset och klarade sig länge ute fast den skall vara så känslig.
Kanske man kan prova att ha några utomhus med någon form av täckning.
När jag letade hittade jag Bondjäntans blogg, där hon beskrev sin odling av Aubergine, men hon hade även skrivit om
  Johan Rockströms Vinterprat på P1.
Det är värt att lyssna på.

Jag önskar att  "Världens Tuppar" skall höja blicken och verkligen försöka göra bra saker, det skulle kunna ändra saker fort och effektivt.
Världens Tuppar, det tänkte jag på igår när jag var hos hönsen.
Det är minsann tre tuppar där, och de skall ju naturligtvis tävla och göra sig märkvärdiga.
Om en tupp gal, måste de andra också gala, och äter gör de, ofta och gärna.
 Men några ägg lägger de minsann inte.

För många tuppar tillför verkligen inget, förutom i grytan.

Isen på Storsjöns som lade sig strax före jul är nu åter öppen, efter 10 dagar.

1 kommentar:

AnJa sa...

Du är som alltid så klok i dina inlägg Fina Fale!