fredag 1 maj 2020

Lycka är att ha en jordkällare och lite jord under naglarna

 I vår jordkällare finns fina potatisar, morötter, rovor och kålrötter. Lite, lite har det börjat växa ur några, men de är fast och fina. Goda att äta både råa och tillagade.
För övrigt så har vi odlare stigit i graderna. Sådana här odlingar går under benämningen Kulturarrangemang
det har jag från en av mannens kollegor som arbetat som kriminaltekniker i Solna.
 Då måste det ju vara rätt.
När man skall skola om purjolök tycker man inte att det är så många, men när de är klippta till ca 6-7 cm höjd och delade så tar de en väldig massa plats, och är hur många som helst! Purjolök kan frysas skuren i bitar. Perfekt att ta upp och slänga i grytorna direkt. Vi har inte köpt lök på evigheter, förutom lite sättlök förstås. Idag snöar det och är ruggväder.

345 konstaterade fall av smitta i Jämtland.
Vi har en bekant på intensiven och vi håller alla tummar vi har.
Sköt om er och håll avståndet.
Det är UUUnderbart att handla med en handvirkad påse för citroner, empelvis!

3 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Oj då, tråkigt att läsa att ni har en bekant på intensiven. Skrämmande det här viruset, mitt i allt kan vi vara drabbade.
Jag är så himla glad att så många börjar få upp ögonen för det här med egenodlat. Tänka sig att du ännu har så många rotfrukter så här års, njut av det för eget är nog det allra bästa. Själv har vi ännu löken kvar och det är lite ovanligt. Nu vill jag fråga dig om purjolöken. Läste att du klipper ner den till 6cm. Ska man göra detta när man skolar om den? har nämligen aldrig vetat om detta och gillar inte när den genast blir lång och ranglig. Tackar för hopp om svar.

AnJa sa...

Ja detta virus kryper innanför huden! Jag har haft ont i halsen och lite feber i 3 dagar. Tvivlar att jag fått C då jag knappt har träffat en människa sista månaden. Men rädd är man. Så härligt att ha kvar från förra årets odlingar. Vi har purjo och lite morötter och tomater kvar i frysen. Och dill. Det är fantastiskt att ta fram till grytor. Håll er friska!

fale artut sa...

Purjolök är underbart! Jag sår den tidigt, klipper den ibland flera gånger innan omskolning, men i vart fall före omskolning, och då blir den 6-7 cm. Lättare att hantera och plantorna blir knubbigare. Det avklippta hamnar i sallad, sås eller någon annan mat. Jag brukar också ge den lite extra gödselvattning och vänta lite med omskolning, klipper hellre en gång till.
Vid sådd kan man ha plantjord i botten och såjord ovanpå då den inte växer så fort i början.