måndag 11 maj 2020

Tålamodsprövande och Girighet

 Så här ser det ut när jag sitter i vävstolen från Glimåkra. Linnevarp. På ena sidan , till vänster, är kvaliteten på garnet ganska god, tvåtrådigt 16/2 kanske. Till höger är det blandad kompott, någon har städat garn-förrådet för att testa mig. Fast jag vet ju inte vem som har gjort det, varpen har följt med en annan varp "på köpet". Jag är ju dessutom alldeles för snål för att låta den vara. Jag anade ju inte att den var så fullständigt ÖVERFULL med knutar!
 Fullständigt galet! Knut på Knut blir trådar av och många morr.
 Glimåkran är underbar när man kan kliva in i den och leta upp ändar att knyta fast nytt garn i. På denna kanten är varpen också "lösare" varpad. Lite luddigt garn i varpen.
Det har jag gjort många gånger nu. Varje inslag är en seger! Gamla spolar töms, varje tomt spol-papper hivar jag iväg med ett tyst HURRA, och tänker att det  blir nog något väldigt fint av hellinnetyget, med många lösa trådar som skall fästas, otroligt fula kanter, och en del hoppor på väven är det också.
Inget finlir här, inget repa upp, för då blir det ännu mera brott på trådarna. Nu är det snart gla-hål! Hur det nu stavas.
Så kan det gå när man är Girig och skall suga ut så mycket det bara går ur varpen.
Idag har vi snö och minus två grader, Jippie!!
Det känns fortfarande för kallt att flytta ut i växthuset och inne råder mörkret för fönstren är fulla!

3 kommentarer:

Elisabet sa...

Oj! Tålamod, envishet och lugn verkar vara nödvändiga egenskaper.

Garnhumlan sa...

Verkligen imponerande!

AnJa sa...

Du är då girig på rätt sätt!