söndag 19 oktober 2014

Ull och Kärleksört

 När man behandlar ullgarn/ull för att göra det maskintvättbart så behandlar man den bland annat med klor. Klor är inte så trevligt, det blir rester i vårt vatten och natur. Ullen förlorar sina förtjusande egenskaper till viss del. Den blir mindre elastisk, den krymper inte, och har man stickat med ett i princip obehandlat garn så känns det livlöst. Allt ullfett försvinner också i den långa, vattenkrävande, och energikrävande, processen. Det finns även ull att köpa för att spinna själv, som är behandlad på samma vis. Den är helt annorlunda än vanlig köpeull, lite som svinto, som i sin tur är väldigt olik "hemodlad" ull, tvättad i vatten. Det är ju de värmande egenskaperna man vill åt med ullen, och jag har några nystan med sådant sockgarn på lagret, med superwash-ull. Nu tänker jag att jag verkligen skall tänka mig för innan jag köper mera av den varan. Inte för att jag köper mycket garn precis.... Men det är lockande med de fina färgerna, och så behändigt att tvätta, för småbarnsföräldrar. Men, det är inte så jobbigt att tvätta ull, när det behövs. Sockarna ovan blir stickade i eget ekologisk garn, brunt och beige. Högre lyx får man leta efter. Så är det handfärgat garn, sockgarn från Morjärv, med något lite nylon i, som förstärkning. Ingen superwash och svensk ull. Det spinneriet finns tyvärr inte längre. När man spinner själv kan man göra garn för sockar även utan konstfiber, om man har långa, starka fibrer i ullen. Det tycks mig som om det är lättare att hitta ekologiskt garn nu än för något år sedan, det är verkligen roligt! Det är för mycket kemikalier i kläder och mat, varje sak man kan göra bättre känns väldigt bra.
Kärleksörten blommar länge och är fin att ta in vas. Just denna står i en blå mjölkkruka i miniatyr, av keramik, från Frostviken.

Inga kommentarer: