måndag 11 juli 2016

Mat, som i Italien

Zucchini, det är brukbart på många vis! Blommor kan plockas och fyllas, exempelvis med keso, ägg, kryddor och lite lufttorkat älgkött. Här kan man även lägga till parmesanost, fetaost, torrare varor, som binder ihop. Jag lever ett liv i lyx och stoppar ner färska eller torkade örter från odlingarna. I Italien äter man mycket zucchini, och många av de vi odlar här kommer därifrån. På marknaden kan man köpa små zucchini, och även blommor. Jag, som säger att jag längtar till Italien, tycker att det är häftigt att kunna plocka samma saker i trädgården här i norra Sverige, som de plockar och äter i Italien. Jag vet inte så mycket om Italien, jag har bara sett det på kartan. Och på TV, och läst i böcker...... Jag tycker om att att man kan göra många små rätter, av det som finns, att det verkar ganska enkelt, men gott, och lagat på bra råvaror. 
Klipp bort pistillen, fyll blomman med en lång sked om du inte har sprits, sno ihop blomman, lägg i oljad form, ringla lite olja ovanpå, några stänk citron. Sätt in i ugnen, 200 grader, i 15 minuter. Njut! Jag mäter sällan när jag lagar mat, därför är det inspiration än recept. Men det är lite så, man tager vad man haver, och fattas det något så fyller man på med annat. Hos oss finns det alltid något så att vi klarar oss ett bra tag utan att handla, och det känns tryggt. Otryggt känns det att Sverige numera inte har mat på lager för mer än några veckor, det är verkligen inte i tiden, kortsiktigt, och sårbart.

Inga kommentarer: