fredag 29 juli 2016

Mera Zucchini Åt Folket! och Kulinarisk Tystnad

 Man får inte glömma att vattna den, Zucchinin. Men annars, så snäll den är! Jag har bara sett stora Zucchini i butiken, i Italien äter man den ofta mindre. Jag skär hela tiden, och det kommer nya eftersom. Favoriten just nu är den på bilden nedanför, Costata Romanesco, Runåbergs fröer. Den har stora blommor som är lätta att fylla, och ger stor skörd, och är så vacker när man skär den i slantar då de blir som små hjul.
 En hög med salvia ligger intill, och det är första gången jag använder salvia i mat. Smör, salvia och lök är fantastiskt gott på hemmagjord gnocchi, säkert lika gott med köpt pasta av något slag.
Varm sallad, eller frästa grönsaker, är fantastiskt gott! Man kan steka zucchini med lök och kryddor tills den är lagom, och så blandar man den med "råa" tomater och andra "råa"skurna grönsaker och blandar om försiktigt. Eller så har man många olika grönsaker i pannan som får fräsa ihop i olja eller smör med kryddor och örter, sist stoppar jag i grovt hackade tomater som är vätske-rika, och så får de gosa till sig en stund innan vi äter upp dem under en kulinarisk tystnad.
  Kulinarisk tystnad det är när maten är så god att det blir tyst runt matbordet.
Miriam Bryant sjunger på radion, och jag hoppas att hon förvaltar sin fantastiska röst väl. Goda röster förgyller tillvaron.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Att fylla blommorna har du skrivit om förut men annars är det nytt för mig, låter som poetisk mat. Överhuvudtaget låter det gott så jag förstår det där med kulinarisk tystnad!