måndag 24 september 2018

12 liter nypon, nyponmos är underbart

I de isande vindarna har vi plockat 12 liter nypon. Vilda, plockade efter älven.
Av åtta liter blev det mos för frysen, att göra soppa på till exempel. Fyra liter är kvar till i morgon.
Det är fantastiskt med klarröda nypon i det vackra höstlandskapet!  Men det var skönt att komma in kan jag säga.

Passerade nypon är en av Guds gåva till människorna.
Nypon, de är så vackra som både blommor och bär!
Jag tar bort "fnaset" och skaftet om det är kvar. Annars kokar jag dem i vatten så att det knappt täcker. De skall bli mjuka så att de är lätta att passera.
Jag har passerat med trådsil och träslev. Man får skrapa under silen med en kniv eller något.
Moset sötas direkt med 1-2 dl socker per liter mos, frys in i påse, burk eller gör iskuber som används till varm dryck i kyliga tider. Mycket nypon kan med fördel pureas med passertillsats och assisten.
När man gör sin soppa får man späda ytterligare och söta lite till, en del tar i lite citron.
Någon  reder också av den med potatismjöl eller dylikt, men det behövs inte tycker jag.
Nypon, vatten och socker var det i soppan vi ät idag, inte ett endaste E!
Med grädde och skorpor, mmmmmmmmmm.

Vilda nypon får rödare mos än odlade, odlade nypon tål inte frost.
Man kan med fördel även göra marmelad av nypon.
Jag torkar odlade nypon, pillar ut kärnorna ur de halverade bären. De är fantastiska att ha i grytor, bröd, lägg i blöt först, Jag torkar i min tork på ungefär 45 grader.

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Ojojoj! Jag har nog sammanlagt sett 2 liter, maximalt! Härligt med så mycket mos till vintern!

MrsUniversum sa...

Väldigt härligt! Tänk, jag har aldrig gjort egen nyponsoppa. Rensar du bort kärnorna? Brukar mest se nypon som något vackert att smycka med - så ogenomtänkt.

AnJa sa...

Jag har ingen erfarenhet av nypon men det ser fantastiskt gott ut! Och tänk att göra egen nyponsoppa!

KataM sa...

Vilken skörd!

Jag har ingen relation till hemgjord nyponsoppa, förutom att jag fick det hos farmor och farfar vid något tillfälle. Det var helt bortkastat på mig, jag var ju van vid Ekströms pulver och tyckte inte alls att det var gott. Idag skulle jag nog reagera annorlunda.