lördag 1 september 2018

Familjen Bjurholmshöns och solrosor

 De två första kycklingarna är  nu stora och reder sig bra. Tuppen tar med hela familjen och även de hönor som är av annan ras. Stolt höna och stolt tupp.
Det är mörkt på kvällarna, och i natt har det varit  runt 0. BRRRRR: En bukett solrosor fick komma in sent igår, bara en sån sak är lättare när man har vatten! Italian white heter den ena. Eftersom det hann  bli så mörkt blev det foto med blixt, men solrosor är det!
Längst ner i landet är det fuktigast, och där har de fått stå.
Nu har vi 3 tranor i potatislandet och det är inte roligt att hitta uppgrävda sönderhackade potatisar och söndertrasad blast, djupa hål finns här och var. Även om jag gillar tranor rent allmänt så vill jag inte ha dem i potatislandet. Nu har vi stängt med pinnar, snören och gamla CD-skivor, de blänker och rör sig, förhoppningsvis lite avskräckande. Återbruk!

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Tranor är finast på lite avstånd, tycker jag. Och absolut inte i potatislandet!
Min solros är fin nu, har flera blommor men är bara 70 cm hög. Inte riktigt som jag planerade men bra ändå!

AnJa sa...

Lustigt vi har vissa år hundratals tranor på lägdan bredvid potatislandet men de har aldrig varit på vår potatis. Kanske bonden har sått något som är godare...