lördag 9 februari 2019

Jag och skåningarna

 Man undrar ibland om man ser dubbelt, men det är ju faktiskt TVÅ hackspettar samtidigt!
 Herr och Fru kanske? Det snöar vidare och nu har jag nästan fått värmeslag för det är bara någon enda minusgrad. Vilken skillnad! Man hinner knappt börja elda så är det för varmt inne, och man får minska drastiskt på mängden kläder för utebruk. Särskilt om man skall skotta snö.

 Men ljusare är det, och det gäller att börja i tid om det skall bli något! Jag har börjat med VÅRBRUKET!
När jag förtäljde detta roliga för en närstående så sade han snabbt:
 Ja, det är väl du och skåningarna!
Inte mig emot!
Jag sår en del i Återbrukad jord från blommor som har gett upp. Jorden är steriliserad i vedspisens ugn när vi ändå eldade. 30 minuter i 100 grader.
 Lite varmare blev det och attans vad jag undrade vad som luktade....
 Formen är en gammal form som har fått en väldans massa repor i botten och då vill man inte laga mat i den, men till plantor är formar och plåtar super!
I en del fall kommer spik och skruv i plastlådor, perfekt! Här blir det rotselleri. Jag har också satt paprika, chili och några tomater för kruka inomhus, purjolök och Törnrosas kjortel. Jag hoppas verkligen att fröna jag kämpade med att få ihop tar sig. Törnrosas kjortel vill inte gro med gamla frön har jag läst. Det var så lyckat i fjol för de är så fina. Jag tänkte satsa på vinnande koncept i år!

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Du, skåningarna och jag! 😊Denna vecka är vi i stugan men nästa vecka drar det igång! Också jag ska köra jorden i ugnen, min förra gurksådd blev ju uppäten underifrån...
Så kallt ni haft, svårt för en sörmlänning att riktigt förstå.

AnJa sa...

Du, skåningarna och jag och jag :-). har förberett för att peta ner lite sallad för inomhusodning samt tomat och gurkfrön som sedan ska få stå i köksfönstret. Redan 10 februari. Swish så är det mars!