onsdag 20 februari 2019

Selleri och sellera, det grönskar!

 Sellerin som jag satte i vatten har växt bra och fått rötter. Den skall planteras i jord och få lite bokashi-vatten. Gratis selleri, inte dumt!
 Purjolök! Det är lite pillrigt att hålla på med men så gott, går att frysa också. När de blir lite större så klipper jag dem på ca 6 cm, då blir de grövre och grövre, senare sätts de om så de får mera plats. Sådden har stått under belysning men nu får den en svalare plats. En ask som det har varit druvor i får agera odlingslåda. Begagnad påse utanpå så att den inte läcker vid vattning!
 Dvärgtomaterna/kruktomaterna har kommit upp till 100%!
Och minsann, en liten grön uppstickare som skall bli Törnrosas kjortel.
Våren, nu känns den!
Ute är det isigt och halt, sjön har pyst ihop en hel del även om mycket är kvar.
Broddar är fantastiska så att man ändå kan gå ut på en fin promenad.

Igår såg jag programmet DET STORA MATSVINNET( på TV 2 tror jag)
Det borde visas på bästa sändningstid och varför inte på skolor?
Det finns en väldig massa att göra, och en väldig massa människor som tänker och gör saker, helt fantastiskt! Det borde också vara en fråga för EU, hur gör vi mera, och tillsammans, med det vi redan har.
Jag vill ha ett centrum där man bildar en

 miljöbank 

för alla lyckade försök och möjligheter borde ju inte vara svårt att få till.

Själv tog jag igår reda på en massa frukt och grönt som gått bort från affärshyllorna och donerats  till oss, det blev en del kompost, en del annat blev hönsmat, förpackning som innehöll krukodlad sallad har jag sparat krukorna från, förpackningarna är sorterade, vi köpte isterband med kort datum, och vi hämtade 2 paket som båda hade återbrukade förpackningar.
När vi ändå var ute och for tankade vi bilen, vi slängde sorterade sopor på återvinningen, vi köpte lite vardagsprodukter som mjölk, och dessa förpackningar blir nu krukor till tomaterna, vi hämtade hönsspån, och fick Go-fika som Extra Plus.
En mycket lyckad dag, på min ära!

4 kommentarer:

AnJa sa...

Vilken bra idé med Miljöbank! Det hoppas jag någon kan nappa på. Fin dag hade ni åxå och så härligt när det börjar titta upp ur krukorna!

Cecilia sa...

Härligt med dina fina sådder. Här är det än så länge bara blåklint som grott men så sådde jag i söndags.
Det görs ju saker för miljön, men helhetsgrepp och enighet saknas. En miljöbank vore väl utmärkt!
(Jo, jag gör resår under hälften, tycker att de sitter bättre, snor sig mindre, då!)

Cecilia sa...

Under hålfoten, inte hälften...

KataM sa...

Oj, så långt din purjo kommit redan. Jag sådde min i veckan, så den har inte ens tittat upp ur jorden än.

Den där idén med en miljöbank var inte dum alls.