onsdag 21 augusti 2019

Den som spar hon har, lite tips om torkning och frysning

Ulrika undrade, och här kommer lite om torkning och förvaring av grönskande mat.
 Även om skörden varierar så brukar det alltid bli något man kan spara och njuta av när mörkret och hungern smyger sig på. Lufttorka i korgar av olika slag gör jag mest med blad till te eller kryddor i början på säsongen. Löken ligger för all del under tak intill traktorn och torkar för förvaring just nu, men det är svårt när nätterna blir svala och fuktiga. Det är bra med en tork. Förra sommaren torkade jag massor av tomater och det finns fortfarande kvar en del. Jag frös även in en del, man kan använda dem i grytor och såser i alla fall. Frästa grönsaker med tomater kan kokas eller lagas i ugnen för frysen, eller om man har en möjlighet att konservera. det är toppen. Då behövs ingen frys. Vi har inte gjort det, men funderat.
Grönkål och zucchini torkar jag också i tork, örtsalt och chilisalt likaså, det får rundlar av smörpapper som nästan täcker gallret. Det finns olika torkar, denna har olika typer av ollor, alltså galler. Plana och lätt skålade. Den är tillverkad i Sverige, kostar en del och heter Evermat, Den fungerar bra och jag har använt den jättemycket. Man kan ha mång ollor ovanpå varandra och plocka bort torrt eftersom, och flytta om ollorna.
Purjolök och lök har jag torkat, i höstas frös jag in purjolöken och det fungerar bra  i matlagning. Om man vill ha den i sallad får man nog mortla den om den har varit fryst, som en dressing. Dill torkar jag , den blir jättefin och nu när det är höst tar det lite för lång tid att få torrt utan värme. Svamp är bra att torka, även morötter går efter förvällning.
Det läste jag mig till så jag har inte provat utan förvällning. Nu har vi ju jordkällare så morötterna bor där. Rödbetor och rovor kan frysas efter förvällning, de är så goda att ha i det mesta, rovorna, de är riktiga favoriter och kan stå länge ute, växer bra nu och sätts senare i juli där jag bor.
 Bondbönorna  och skärbönorna förväller jag och fryser in, gärna på brickor, styckfrysta som packas senare, eller i små paket eller burkar. Samma med ärtor och sockerärtor. Paprika fryser jag i bitar, även chili, om jag inte gör chilisalt.
Chilisalt i ljusgrönt och vitlökssalt med örter i örtgrönt.
Man behåller färgen mycket bra om man torkar, inte för varmt!
I Sverige finns svenska äpplen och de brukar jag torka uppe vid taket i köket, trädda på pinnar.
Bra att ha både för folk och höns när det blir magert i skåpen.
Mangold kan frysas efter förvällning.
När vitlöken blir ledsen eller om man har mycket gräslök eller smålökar så är det perfekt att göra ett kryddsalt och bevara smakerna innan de förgås. Man saltar inte alls lika mycket som när man använder köpekryddor och i köpt örtsalt är det mycket salt, det är ju billigt.
Man kan ju säga att det är bara fantasin som sätter gränser.
Det finns fina grönsaker i butiken som man kanske vill torka när priset är bra om man inte har eget.
Ringblommor torkar jag på papper i korgar, de är fina att ha i matbrödet!! Eller i ringbloms-olja!
Torka i ugnen är nog lättast om man ha en varmluftsugn med fläkt, man måste också släppa ut fukten. En del saker tar lång tid, som bär till exempel. Då kanske det blir en lägre strömförbrukning med tork, men det vet jag inte. I en varmluftsugn kan man ha flera lager på samma gång.

Nya spisar kan ha en speciell "torkfunktion".
Örtsalt brukar jag mixa en gång efter torkning och eftertorka en gång till, ute om det är en sådan dag, eller på eftervärme ugn. Ju bättre torkning, desto bättre färg och smak på den färdiga varan.
Torkugn, finns billiga på Jula och Clas Olsson mm, finns dyrare som Evermat, gjord i Sverige, och Stöckli från Schweiz, och det finns andra varianter också, torkning börjar bli mera uppmärksammat.
Allt är inte som man läser, jag läste att Stöckli rymmer 60% mer än Evermat då den har bredare/större ollor och de är också högre.
Jag skulle säga att det är en sanning med modifikation. Man kan inte lägga sina torkande saker så att det inte kommer luft genom/ mellan, man kan inte lägga flera lager på varandra heller heller.
Mina ollor är 28 cm i diameter och 3,5 cm höga.
Jag brukar använda inte använda bakplåtspapper utan smörpapper då det är silikon på bakplåtspapperet. När jag torkar tomater i skivor tar jag lite olja på metallnätet så fastnar de inte.
Det finns mycket att läsa om torkning, många fjällvandrare och campare torkar själva, läs och lär, dela med dig av allt du kan!
Och man väljer precis som man vill, jag skriver bara som jag tänker och gör själv.
Just nu torkar jag GRÖNKÅL i två ollor. Den är inne på femte året, vår Evermat.





1 kommentar:

Ulrika sa...

Tack snälla för detta inlägg!
Vi ska nog satsa på en sån tork som du har, sen. Jag gillar tanken på att kunna torka och ha under vintern, och bra om man har glömt att köpa hem färska grejer t.ex.

Andras erfarenheter är guld! <3