tisdag 13 augusti 2019

SVT1- Stacey Dooley; modeindustrins smutsiga baksida

Mannen såg ett program , eller en del av, när jag var på tur till Härjedalen.
Om kläder och textilindustri, och om dess mycket svarta baksida.
Han tyckte att det var så skrämmande att han stängde av.

Fanns på SVT1 PLAY, så vi kikade tillsammans när jag kom hem.
Se den!
Man blir ju mörkrädd!
Nog kan jag göra en del kläder själv, av befintligt material, och välja med omsorg när något köps in.
I sommar har jag faktiskt sytt en hel del, jag tycker inte att jag hittar något i butikerna som jag passar i, och om provrum tycker jag inte. Det blev ju väldigt varmt en period, och jag hade inga shorts. Men rutigt tyg från en gardinsömnad hade jag! I bomull! Dessutom var de tillklippta för länge sedan, fickorna var fållade, men sedan blev det visst höst, och flera höstar på det.
Enklast möjligt, med fickor och karuschaband i midjan. Alltså resår. Skönt! Fickan är från mina gamla shorts som tog slut, men fickorna var mycket bra! Gjorde mönster av den ena.
En kjol i två våder viscostyg från lagret. En smalare fram med enkla fickor mot sidsömmen. Resårmidja.
Från mina tyger till mattrasor kom detta fina och sköna tyg. Det fick bli shorts par två, i samma modell.
Kjol och Shorts,
Garn har jag spunnit av egen ull, blir sockar eller något annat värmande. I skuggan var det skönt mot kvällningen, garn spunnet med älv-utsikt!
Det blev en rejäl mängd, tre spolar med tvinnat garn i vit ull som jag skall göra härvor av. Ull från Värmlandsfår, baggen Silfver. Underbar bagge! Han blev adopterad av vår Svartnosa. Mamman hette Kärli och hon var ingen bra mor till sina små men hade en fantastisk ull.
Och så lite fyndull, från Tradera, i tweedeffekt.
Bra balans på den härvan.
Denna korg är nu nästan tom, vilket var målet.
Tre härvor till! Jämtländsk klädplanering.
När man ändå är i sy-sina- egna- kläder-tankar skall det bli TROSOR.
I gömmorna hittade jag ett STIL-mönster på trosor, och man blir ju inte glad när man köper dessa små ting, helt plötsligt har de helt tappat formen,
kvaliteten är inte bra, de sitter inte som man vill, och billiga är de inte. Jag hittade en del små rester från sydda barntröjor som legat till sig och klippte till en hel radda. Sydde trosor på löpande band, för att testa en bra modell. De här sitter bra även om de inte vinner skönhetspris, behöver mera träning för att få till sömmarna fina. Resåren fanns på lagret, men jag har köpt ny för det går en väldig massa resår. På internet finns en hel det tips och mönster när man vill prova sig fram.
Strömsö har en bra sida, och flera filmer finns om resårsömnad och annat brukbart.
Jag har faktiskt några par med flodhästar i limegrönt, ekologisk bomull, passar perfekt på a Momma!
Allt är sytt på mina gamla Husqvarna Prisma 990, med jerseynål och lägre pressarfotstryck.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad du kan.

Ulrika sa...

Läst en del om det och man blir mörkrädd. Svenskar använder plaggen 1 år. Ett år?!
Här lappas och lagas det tills det inte går längre. Sen återanvänder jag tyget eller lämnar till tygåtervinning.
Och plagg som inte längre passar ger jag bort eller lämnar till second hand.

Allt detta slit och släng utan minsta tanke på rimlighet eller miljö. :(

Jag önskar folk inte var så itutade att man "måste" ha senaste "modet" och sånt larv.

fale artut sa...

Det är också bedrövligt att den smutsiga hanteringen hålls utanför vårt land och "inte syns". Människorna som lever i den miljön får betala ett högt pris för vårt slöseri, med både material och miljö på alla plan.

Ulrika sa...

Ja fy. :( :(

AnJa sa...

Ja, det är så mycket som är bedrövligt! Läste någonstans hur många liter vatten som gick åt till att tillverka ett par jeans! Tyvärr är ju även mycket av det man köper så dålig kvalité att det helt förlorar formen efter ett antal tvättar.