fredag 30 augusti 2019

Handspunnet och sensommarblomster

Det blev tre härvor garn av baggen Silfver, tvåtrådigt. En snutt finns kvar på en rulle, att användas med eftertanke och omsorg. Det blir en speciell känsla att sticka med detta, han var en sådan fin bagge, med osedvanligt fin ull. Jag har faktiskt inte vägt det kom jag på nu. 320 gram garn, tvättat!
Zinnia! Läste hos Farbror Grön om Zinnia, och fick inspiration att prova. De blev lite sena satta men så snällt de blommar och så länge. De utvecklas under lång tid och får nya små inslag i blommorna, så snälla och glada!
Gladblommor! Jag satte inte så många då det blev lite i senaste laget, men nu har jag frön till nästa vår.
Rosenkragen är också en kär blomma, och finns i olika varianter. De är lätta att så och blommar länge.


 De här små gula skulle passa i en ampel!

Finns i alldeles för många varianter, hopplöst att välja...........!

4 kommentarer:

Ulrika sa...

Rosenkrage ska jag så i massor på gården sen, jag älskar dom! Så skira och så vackra.

Amarga sa...

Jag fick en ynklig liten planta i fjol, men de n hann ge några blommor före frosten. I år kom det fram några små plantor, som vi inte kunde identifiera, i våra stora krukor där vi har frilandstomater, och vi lät dem vara ”så länge”.
Döm om vår förvåning, då det visade sig vara rosenskära!
(Troligen tömde vi krukan med planta och jord i tomatkrukan, och de sådde sig själva) De här plantorna är otroligt kraftiga och blommar fint ovanför tomaterna. Det rosa och tomatröda skär sig inte alls, men jag ska nog så rosenskäran för sig själv, men redan i höst!

fale artut sa...

Vilken härlig odlingserfarenhet! Spännande!

AnJa sa...

Finfint garn och vilken explosion av färger i blomsterrabatten!