söndag 8 september 2019

Odla mångfald och minska transporten av kläder, Symaskinen lov


 Vi har frodiga nässlor och några stånd med tistel. Nässlorna kan användas som både mat och växtnäring, men här har vi odlat mångfald, helt av sig själv. Fjärilarna har kommit i mängder, Påfågelsöga, Tistelfjäril och Nässelfjäril har varit vackra inslag i vardagen. Denna landade i blomlådan utanför köksfönstret,

Samma färger som på bilden ovan är det i långpannan med nyskördad potatis, morot, kålrot, kålrabbi och majrova. På med svensk rapsolja, egna örtkryddor, lite salt och peppar. Rovor ger mycket mat, är lätt att odla, kan frysas efter förvällning och blandas i röror som fryses, Man kan säkert också torka dem efter en snabb förvällning. Har man jordkällare eller liknande kan man förvara dem så, i vart fall ett tag. Rödbetorna från i fjol höll sig fina ända till sommaren!
När jag lagade  kläder häromdagen sydde jag ihop en sidsöm på ett par kalsonger och de var ursprungsmärkta vilket jag gillar. Det skall vara lätt att se var sakerna kommer från så att vi konsumenter kan välja. De kom från Kina, och då tänkte jag att det skall väl vara själva den om man måste frakta kalsonger från Kina för att de skall användas här.
Så nu har jag beställt kalsongresår för första gången, och letat mönster, jämfört med passande kalsonger från lagret och prototypen ser ut så här.
Sydda i Jämtland, Sverige. Tyget kom från lagret. Mönster fanns att ladda hem och skriva ut. Man kan klippa sönder några gamla också men jag körde denna variant. Det är lättare att hitta kalsongmönster i boxermodell faktiskt, finns gratismönster på nätet. Det fraktas på tok för mycket!
På Philips lampor står det också Made in China, och förpackningarna skall vi inte tala om! Det talade vi länge om på den lokala bygg-butiken.  För att minska transporterna köpte jag naturligtvis resårer till mer saker. Symaskinen, det är en underbar uppfinning!

4 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Så rätt du har i det du skriver. Man kunde skriva hur länge som helst i detta ämne.
Jag har tänkt många gånger allt verkar börja i fel ända. Skrivs så mycket om t.ex om klimatet nu så vi borde inte göra det o det o det men nog borde det ha tänkts till många år tidigare. Jag mår nästan illa att se propp fullt med kläder i butikerna som man får undra vart de sen tar vägen. Alla möjliga dubbla förpackningar på medicinburkar, verktyg, köttförpackningar m.m. blir också sopberg, liksom alla maskiner som håller endast några år. Jag är visst en "gammal" tant men känns betydligt mer rätt att det redan från början är kvalité på det man köper och håller således länge
. Detta du skriver om kalsingarna det ska jag testa, borde också gå att sy från vanlig t-skjorta. Tack för tipset.

fale artut sa...

Man kan sy av gamla t-shirts, ofta är dett ju flera riktigt bra partier på slitna kläder. Mössor mm går också att sy.
"Foderdelen" på kalsonger och trosor har jag använt beg. tröjor till.

AnJa sa...

Jadu kalsonger från Kina... Suck! Hörde på radion i går ett reportage med en skomakare i Umeå. Han hade problem med att många skofabrikanter numera gör skor (bl.a. dyra vandringskängor) med sulor som sedan inte går att beställa. Därför går de heller inte att laga! Säkerligen för att de mycket hellre vill att folk ska köpa nya. Mycket idag är anpassat för att gå sönder inom en rimlig tid. Suck igen! Däremot var det glädjande att höra att han hade mycket kunder som ville ha skor, väskor, skinnmöbler etc lagade. Dock var de flesta i medelåldern och äldre.

fale artut sa...

Skomakare går ju inte att finna snart, utvecklingen går inte bara framåt............!