söndag 29 september 2019

Som en EKORRE samlar jag

 Samlar frön när vädret tillåter. På bästa fatet ligger frön från Linné-tagetes.
De milda färgerna på fatet är en lisa för själen.
 Jämtländsk gråärt, små men många och vackra, pillras ur baljorna eftersom de blir spröda och papperslika. Mera ärtor på tork är Bjurholms Småärt och Solberga gråärt. Alla ärtorna har frusit och inget mer går att hämta. Bondbönorna är skördade och till Bondbönan Arne ligger baljor på tork.
Rotfrukter och potatis är uppe, bråttom blev det när frost och regn avlöst varandra.
Rödbetorna blev få och små, men i övrigt är det rätt OK. Rovorna gillar jag skarpt, och morötterna finns i alla möjliga färger. En ny sort för året var St. Valerie och den gav bra.

2 kommentarer:

AnJa sa...

Här har vi tagit upp potatis i går kväll och i dag på morgonen. Vi fick inte en enda rödbeta. Morötterna ser dock ut som rödbetor. Landet var så hårt i år att de blev stora upptill men korta. Väldigt korta... Jag plockade frön från smörbollar i fjol men glömde sätta dem i år. Dessvärre glömde jag ju även bort tomatfröna jag fick från dig! Men nästa år...!

fale artut sa...

Det är lite roligt att redan längta till nästa vår!
Konstigt odlingsår har det varit. Löken har varit jättesvår att få torr. Inte bara här, den beställda vitlöken är inte klar för leverans än.