lördag 21 januari 2023

Halkbekämpning och en gammal resväska

Så rent och fint det var, i början på vävningen........ Nu är det trasor på golvet, luddelump, saxar, mattstickor och en stor, öppen, grön resväska på golvet. I resväskan är det annan persons mattrasor, och tillbehör. Fanns på återvinningsstationens bod för några år sedan. Utmärkt skick på väskan, bra förvaring! Men trasor som man inte har klippt själv kan ta en väldig tid att ta reda på. I en plastpåse fanns en tjock radda med operationsgröna tyger, smala bitar efter urklippta delar. Otvättade. Otvättade trasor är inte bra, de är fulla med appretur och blir hårda och svåra att slå in. Fick tvätta dem alltså, och räta ut dem, några långa o smala, en del väldigt ojämna och svårklippta. Men fin färg! I samma påse fanns en stor tjorvig boll av klippta blå och mönstrade trasor, korta, men många. Många nystan består av små bitar, och det är inte roligt. Har suttit en hel del tid vid symaskinen och sytt ihop det hela till långa flerfärgade remsor. Några bollar är trasor som jag inte vill använda och de sorteras ut. När man sitter där helt oskyldigt och slår ihop trasorna tänker man inte så mycket på vad som händer. När jag suttit och vävt o dragit fram kom jag en bra bit på väven. Skulle leta mera trasor och tänkte kliva upp, såg mig omkring. Stolen som mattstickorna låg på hade flyttat sig och var långt från vävstolen?!  Fönstret var mycket längre bort än jag tyckte att det var förut, och det var väldigt lite plats kvar bakom vävpallen. Vävstolen hade flyttat sig en ansenlig bit, och som synes finns det en trappa som ger spänning..... om man kommer för nära och flyttar pallen bakåt utan att se sig för!

Så, jag fick ta sig en funderare på halkbekämpning! Golvet är ganska halt! och inget stoppar en vävstol med mattvarp! Nu finns det dörrmattor med julmotiv och skinnbitar under alla "hörn", så jag hoppas att det inte händer en olycka!

Här fanns också grönt garn på nystan, också nystade med finess, två trådar med snurr, och ibland tre trådar med snurr, det är mattvarp som färgats grön. Papperet som fanns inuti är inte nytt precis. Jag har nystat upp det så det är en

tråd hela vägen.
Kan årtalet stämma, 1924? Tanken är att det kan hamna i en mattvarp, men det är nog inte så många meter, så vi får se.
 

2 kommentarer:

Anja sa...

Jag baxnar över din förmåga att återvinna! Det tålamodet som du har med att sy ihop små bitar så de blir längre skulle jag inte ha. Men kan mycket väl föreställa mig tillfredsställelsen efteråt.

fale artut sa...

Asch, jag är av naturen snål, eller ekonomisk, och jag har symaskin.
Men jag gallrar bort det jag inte skulle ha klippt själv. En sorts städning, kan man kalla det hela...