lördag 21 januari 2023

Japansk omelett, hurra för spetskål

På Go´kväll såg jag Anders Samuelsson, göra Japansk omelett för ett tag sedan. Perfekt när man har grönsaker att göra något matigt av! Spetskål är utmärkt till denna rätt, och den håller sig länge. Vi har ju precis ätit upp den sista spetskålen, förutom en pyttebit av Japansk omelett med spetskål som finns kvar i kylen, sedan är den slut. Det är nog bland det godaste som finns att odla! Vi gnager ner stocken till och med.

Japansk omelett: man gör alltså en smet av vatten och mjöl, och soja eller fisksås som smaksättare, som får svälla en stund. Så skär man sina grönsaker, kan ju med fördel vara rester för att minska svinn, ganska mycket grönsaker, och han använder vårlök eller purjolök och kål, morötter mm. Jag har använt spetskål, purjolök eller annan lök, gulbeta, och nu sist fyndade jag en bit fetaost som jag smulade i, men det finns nog många varianter. Det tar tid att strimla fint! Så tillsätter man sina grönsaker och ägg, dessa skall bara blandas försiktigt, annars blir den inte så luftig. I sin stekpanna har man då värmt olja och så häller man smeten däri. Steker, och vänder med hjälp av ett lock. Jag har tillsatt lite andra kryddor, man gör lite som man vill. Den bli väldigt god, och matig. Den röda spetskålen Kalibos får en lustig blå ton när den är stekt, men det gör inget. Till kan man ha Teriyakisås, eller soja. Recept finns på nätet, i lite olika varianter. Jag håller det enkelt, använder kryddor från skåpet, och inga extra såser utöver det jag skrivit.

En varm sommardag är den nog jättegod även kall!
 

1 kommentar:

Anja sa...

Tipset utskrivet! Såg gott ut. Har kvar mycket blomkål, vitkål och morötter försiktigt förvällda och vaccade i frysen så det ska provas snart! Har plockat fram alla fröer och listan från i fjol så nu ska bara rumpan placeras på kökssoffan och lista för vad som ska odlas i år tas fram. Det är snart dax att sätta de gurkfröer som ska få växa i köksfönstret.