måndag 9 januari 2023

Några trasmattor på G?

I morse såg det ut så här i vävstolen hos Grannen. Den är varpad med lite restgarner, snuttar på många spolar som blivit kvar, så därav randningen. Jag fick ett mail igår och en förfrågan om mattor var något jag vävde......... Dags att göra färdigt för vävning! Det här är ingen rolig läsning om man inte gillar textila inslag.........
Vävstolen är en fantastisk uppfinning, värt hur många priser som helst! När man får till väven så att det fungerar kan man känna sig stolt, det är en del moment att gå igenom, och ibland har man lyckats klanta till det och måste lösa det på något vis. Det kräver en del tänkande och planerande, man får använda sina grå och sin kropp, för man måste ju in i vävstolen och få trampor och skaft att samarbeta. Många trådar och snören, och gratis träning på köpet.
Ja, när jag vävt en liten bit såg jag att jag klantat mig fast jag tyckte att jag kollade så noga....... Två trådar intill varandra var solvade på samma skaft och då binder inte tråden på varannan utan går över tre i detta fall. Bara att leta var felet är, hitta ett sätt att få dit en extra solv på rätt ställe, det fick bli en solv i bomull som jag knöt upp upptill. Sedan trasslade jag in den på skaft tre, på den undre "kan man trä på den, i rätt position, och så gjorde jag en ny knut upptill. Tråden drog jag lös efter att ha släppt på spänningen på varpen, trädde den och knöt fram. Tada, det fungerade! Ja, jag är så imponerad över alla de duktiga vävare som väver med många skaft och tunna trådar! Jag har en lååång skedkrok i metall med trähandtag. Den är super. Man kan spärra med den i hålen på "vävsnörena, och man markera trådar som skall ändras, ja det är bara fantasin som sätter gränser...... Den har följt med någon vävstol, och jag har inte sett någon  sådan förut.
Trasmattor är ett bra sätt att använda återbrukade textilier, som inte kan brukas till annat. Mattor är skönt att gå på, och värmer kalla golv. Dessa är ca 70 cm breda, vilket är ganska bra så är de hanterbara och inte så otympliga. Inslaget i början är varprester i lin som har knutits ihop, allt för att inte slösa. Det är tips från en äldre dam som inte finns mer. Ja, så här långt kom jag idag, 12 grader varmt duger bra när man väver, med handledsvärmare och tjocktröja, och rejäla doningar till tjocksockar på fötterna. Jag hoppas att det blir några mattor i alla fall, jag har glömt hur lång varpen är. Sked 35/10, tips från en annan dam som vävde fina mattor vars vävstol jag har hemma. Här fick jag också se hur hon vävde med två inslag, man drar mattrasan rakt igenom varpen med en ände kvar utanför, slår två gånger, tar in änden från ena hållet och tar mattrasan från andra håller och gör skarven ganska mitt i. Här han man också använda små snuttar som man bara för in med mattsticka.

Den här vävstolen kommer från en av de damer som jag gick på vävkurs med, på 1980-talet. Skall man väva mattor skall man ha en rejäl vävstol. Den gör halva jobbet. 
 

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Alltid spännade med de där första centimetrarna! Fungsr skälet bra, är allting rätt? Bra löst med extrasolvet!
Jag gillar det logiska i arbetet med en väv och det sociala samarbetet vid solvning och skedning. Fick aldrig upp lusten för vävningen...kanske skulle jag gilla det bättre nu, som vuxen?

Anja sa...

Erkänner att mycket av det du skriver är rena grekiskan för mig. Men fint brukar det bli och jag älskar trasmattor! Förstår åxå hur mycket jobb det ligger bakom innan man kan börja väva...

Anja sa...

Nästan tre veckor sedan senaste inlägg :-). Vill ju inte stressa dig men har du fastnat i vävstolen?

fale artut sa...

Hahaha, ja, det blir lite intensivt, man får både klippa och slå in, sortera andras trasor, sy ihop trasor som är korta, och så får man gå emellan då man blir hungrig mellan varven/inslagen
och så har vi skottat snö!