tisdag 3 januari 2023

När det är kallt kan man göra sig en varp


 Minus 22 i morse... brrrr

Då handduksväven är nervävd passade jag på att göra en ny varp av restgarner. Det blir en repris, handdukar med inslag av sammetsgarn. Ingen randning i varpen, har använt rester och tömt flera rullar. En melerad varp! Man behöver inte så varmt  när man varpar, 11 grader räcker utmärkt. Jag började med mössa på men det fick jag lägga bort, handledsvärmare är dock bra att ha så man är mjuk i händerna när man skall knyta och klippa. Tjocksockar är också bra, och tjocktröja förstås! 11 grader är lite svalare än vi har hemma, det är i Grannhuset det kom upp i 11 grader då vi eldat en stund.

Bilden är lånad från en Vävstuga

3 kommentarer:

Cecilia Handarbetskorgen sa...

Härligt att kunna väva sina egna handdukar! Och mattor, dukar, tyger...
Många preppar diesel och konserver men vi behöver också preppa med kunskaper!

fale artut sa...

Ja, nog är man rik som kan göra en hel del själv och ta vara på mycket.
Vore dags at ta upp det på skolorna kanske, Vardagspreppen

Anja sa...

Det måste vara underbart att kunna väva! Jag har försökt några gånger genom åren men det är tyvärr inget för mina axlar och min nacke. Och visst är det dax att börja undervisa i vardagsprepp på skolorna! Absolut behövs prepping i kunskaper såväl som diesel och mat.